Organiser dit hjemmekontor: 5 uundværlige tips

Skab det bedste arbejdsmiljø på hjemmekontoret og øg din effektivitet og arbejdsglæde. De 5 bedste tips: 

  1. Lav en plads i hjemmet kun til arbejde. 
  2. Hav kun det nødvendige på skrivebordet. 
  3. Ryd op på din computer og luk unødvendige vinduer. 
  4. Ryd skrivebordet, når arbejdsdagen er endt. 
  5. Gem dit arbejde og sluk din computer hver dag, frem for bare at klappe den sammen. 

Hvis du er en af de mange, der i øjeblikket arbejder hjemme, så mærker du måske, at det kan være sværere at adskille arbejde og fritid, fordi du måske arbejder ved det bord, hvor du plejer at slappe af eller spise med familien. Det bedste du kan gøre er at skabe en plads kun til arbejde. Har du ikke plads til et separat skrivebord, må du afsætte et hjørne på spisebordet. Sørg for at gøre det nemt at rydde på din arbejdsplads. Det er en god ide at stille et enkelt billede eller genstand du godt kan lide at kigge på, men udover det, skal du kun have de ting du skal bruge på din arbejdsplads. For de fleste er det computer, holdere til blyanter, papir og telefon.

Ryd op på din computer

Det er ikke kun de fysiske omgivelser, der skal ryddes op. Dine filer, mapper og skrivebord på computeren skal også være organiseret og overskuelige. Undgå at have for mange faner åbne i din browser. Mange af os holder dem åbne, fordi vi vil læse siderne senere. Sandheden er dog ofte, at vi aldrig når til dem, og så fylder de bare og forstyrrer dit mentale overblik. Sørg derfor for at lukke unødvendige wikipedia-sider, nyhederne, online casino guides, madopskrifter og hvad du ellers har åbent. Husk, du kan altid bogmærke siderne, så du hurtigt kan finde frem til dem igen. Hvis du f.eks. har oprettet konto hos flere forskellige online casinoer gennem casino guiden, Casino24, er det nemmeste at bogmærke dem, så du hurtigt kan finde dem igen. 

Lav en mappe i dine bogmærker der hedder "Læs senere", og gennemgå den jævnligt for at læse eller slette de sider du gemmer der.

Luk ned og ryd op, når du har fri

For at holde hjemmekontoret ryddeligt kan det anbefales at rydde op, når arbejdsdagen er slut. Bær den gamle kaffekop ud i køkkenet, og få lagt papirerne på plads. Tør støv af, hvis det trænger. Gem dit arbejde, filer og dokumenter i de mapper de hører til, og luk vinduerne. Gennemgå din browser, og lad kun det stå åbent du skal tage fat i næste morgen. I dine browser indstillinger kan du vælge, at de samme faner skal åbnes, næste gang du går på nettet, selvom du haft browservinduet lukket ned. Gør det gerne til en vane at slukke computeren hver dag. Alt for mange nøjes med at klappe deres bærbare ned, og det kan give problemer på sigt i form af manglende opdateringer osv. Desuden er det med til at adskille fritid og arbejdstid. Sæt tid af til at rydde op på din hjemmearbejdsplads, og tiden kommer dig til gode, når du skal i gang med arbejdsdagen.